Tips voor een goede nachtrust

Tips voor een goede nachtrust

Tips voor een goede nachtrust

by admin |Maart 12, 2017 | Nieuws

Staart u ‘s nachts naar het plafond omdat u niet kunt slapen?

Het is belangrijk voor je lichaam dat je voldoende nachtrust krijgt. Toch zijn er talloze volwassenen die niet aan de benodigde slaap toekomen om gezond te blijven, waardoor ze minder goed functioneren. Hierbij een aantal keuzes die je overdag kunt maken, zodat je ‘s nachts goed slaapt.

1. Eet geen koolhydraten voor het slapen gaan.
Het eten van pasta of muesli vlak voor het naar bed gaan zorgt ervoor dat je moeilijk in slaapt komt. Dit heeft te maken met het feit dat koolhydraten je bloedsuikerspiegel verhogen waardoor je een boost van energie krijgt die je echt niet nodig hebt voor je nachtrust.

2. Niet ‘s avonds laat sporten.
Je denkt misschien dat een inspannende training je helpt om meteen in slaap te vallen, maar het omgekeerde is waar. Ook al zijn je spieren misschien moe, lichaamsbeweging verhoogt je energielevel en verhoogt je lichaamstemperatuur. Daarom is het verstandig om te voorkomen dat je traint binnen drie uur voordat je van plan bent om naar bed te gaan.

3. Drink geen alcohol.
Het idee dat een slaapmutsje je in slaap krijgt gaat honderden jaren terug. Dat is ook juist. Terwijl een drankje ervoor zorgt dat je in slaap valt, zal datzelfde slaapmutsje de kwaliteit van de slaap die je krijgt sterk verminderen. Vaak zorgt de alcohol ervoor dat je ’s nachts tijdelijk wakker wordt.

4. Niet in slaap vallen met de tv aan.
Hoewel veel mensen de tv te gebruiken bij wijze van nachtlampje, is dit niet verstandig. Doordat de tv aanstaat is er visuele activiteit waardoor je hersenen actief blijven. Terwijl voor een goede slaap je juist minder hersenactiviteit nodig hebt. Met name door nieuwsberichten en gewelddadige programma’s worden je hersens extra geprikkeld.

5. Vermijd blauw licht in de slaapkamer.
Dit gaat hand in hand met de TV-tip hierboven. Mobiele telefoons, digitale wekkers, computers en vele andere apparaten veroorzaken kortgolvig blauw licht, dat het zonlicht nabootst en dat je lichaam vertelt dat het tijd is om op te staan. Probeer het gebruik van deze hulpmiddelen te voorkomen binnen een uur voordat je van plan bent om in slaap te vallen. Probeer wekkers en andere schermen te bedekken.

6. Laat geen dieren in bed.
Dieren kunnen heel knuffelig zijn, maar ze zullen waarschijnlijk je slaap verstoren. Dieren in je bed houden betekent dat hun bewegingen je slaap verstoren en haar- en huidschilvers kunnen ervoor zorgen dat de kwaliteit van je slaap wordt verminderd.

7. Drink niet teveel vloeistof gedurende de nacht.
Het tripje naar de badkamer om 02:00 uur is niet verstandig. Drink gedurende de dag voldoende, maar verminder de vochtinname in de twee uur voor het slapengaan. Dit helpt om het midden in de nacht wakker worden te verminderen, en je hebt daardoor ook minder last van het felle licht in de badkamer of je blote voeten op de koude tegelvloer.

8. Uitslapen in het weekend.
Een aantal extra uren slaap zijn mooi meegenomen als je niet op tijd hoeft op te staan voor je werk. Maar die extra uren slaap kunnen je lichaamsklok verstoren wanneer het tijd is om je normale schema te hervatten. Als je elke dag naar bed gaat en wakker wordt op hetzelfde tijdstip, komt je lichaam in een regelmatige slaapcyclus, waardoor je makkelijker in slaap valt.

Share this post: